Vecka 17....

Tiden går så fort att jag knappt hinner med... känns som det är måndag och fredag hela tiden... Inte för att det gör något nu när man längtar efter våren, men det känns ju som att man vill hinna med lite med.


Har rensat lite i vårt jobbiga gästrum idag... måste ju ta tag i det så det blir ett gästrum igen.
Då vårt hus saknar ordentligt med förvaringsutrymme så har detta mer eller mindre blivit vårt förråd, men snart nog ska det ju bli bebis nr 2 rum..... Och det känns ju som måndag o fredag som sagt så det är ju lika bra att börja fixa lite nu när man kan.

Cornelia fick 39 graders feber igår och är därmed hemma från dagis idag.

Vet inte vad det berodde på, men idag är hon feberfri och go o glad....

Helgen sprang ju iväg som vanligt... I lördags styrde vi lite hemmavid och runt 18 hade Cornelia tröttnat sååå på att vara hemma så hon och jag tog en tripp till mormor o morfar och busade av oss innan melodifestivalen satte igång. Blev lugnt och mysigt hemma, Bara lilla familjen som satt i soffan med lite lördagsgodis... eller Cornelia dansade mest.

Så himla frän omrösning!! Trodde det var givet att topp 4 skulle vinna, men det blev ju chockartat när tittarnas röster lästes upp.... Tyckte iförsig att det va toppen eftersom dessa "vanliga" hitlåtar aldrig vinner i stora finalen, så varför inte chansa och skicka något annat än vad vi är vana med?! Vart slutade Charlotte Perellis låt förrå året liksom? 5:a från botten eller?!

I söndags vaknade hela familjen runt 7.30 då Cornelia ville läsa... Danne har blivit en hejare på Alfons så han läste i säkert 30 minuter så jag fick vila lite till. Sen tyckte jag att vi kunde åka en tripp till Ikea.... Mycket mysig ide och så fick de bli.
Säkert billigaste omgången någonsin, men himla mysig dag. En pall så Cornelia når handfatet själv samt några nya dricksglas kom vi hem med efter ca 5 timmar iväg....

Jag och Cornelia åkte sedan direkt och hämtade min mamma för en tripp upp till min mormor då vi båda hade namnsdag i torsdags då det var Viktoria dagen.
Fikade och Cornelia var på strålande humör och charmade alla tanter och all personal på Vrinnevihus.

Nä jag skulle släppa av min mamma blev överraskade av min pappa då han gjort lasagne och det kunde man ju liksom inte tacka nej till... Så in med unge och av med jackor och skor och så blev vi bjudna på kvällsmat... Fick med en god bit lasagne till Danne med så slapp vi helt att tänka på matbiten under kvällen.

En supermysig helg och måndagen blev kanon den med... Var på ÖF och hade trevligt med de andra barnen. Sångstunden är Cornelias favorit.... Jag la även in kläder i deras försäljningskapprum så nu får vi se om man tjänar en liten slant på det i stället för att skicka det till myrorna som jag gör med så mycket av mina kläder....

Nä, nu ska jag nog vila lite innan Cornelia ropar och meddelar att hon e vaken igen....

Ta hand om er!!

Vecka 17
Ökad svettning är vanligt hos mamman, vilket beror på ökad blodmängd. Många kvinnor blir även täppta i näsan. Behovet av att kissa ofta bör ha gått över vid det här laget.
Ditt barn är 11-12cm långt från huvud till stjärt och väger ca 150g. Huvudet är visserligen stort ännu, men det börjar se mer proportionerligt ut. Ögonen är fortfarande slutna, men de har blivit större och ögonfransar och ögonbryn har blivit längre. Underhudsfett börjar lagras, det hjälper till att hålla värmen samt ger energi. På huvudet växer mer och mer hår. Alla fingrar och tår har nu fått pyttesmå naglar. Det lilla hjärtat pumpar runt ungefär 24liter blod per dygn. Barnet blir medvetet om ljud utifrån och kan reagera på dem. Bröstkorgen hävs och sjunker när det tränar sin andning. Barnet befinner sig nu i den övre delen av livmodern och väger mer än moderkakan. Utifrån sett är barnet mitt emellan blygdbenet och naveln.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback