Förlossningsberättelse...

Lördagen den 29 augusti
Vaknade som vanligt för att gå på toaletten kl 4.00 och kände då värk som var lite annorlunda än de vanliga förvärkarna jag haft i ca 4 veckors tid. Men i och med att Busen kallades för busen så tänkte jag att det är bara inbillning så det är lika bra att somna om igen.
Cornelia vaknade kl 6.00 och väckte då snällt sin pappa som sagt att det var mammas sovmorgon. Jag sa god morgon och dom gick ner och myste i soffan. 6.15 kände jag värre värkar än någonsin annars under graviditeten och förstod direkt att det var på allvar. Nu skulle det ske, nu skulle vi få träffa vår Buse!!

Gick ner för trappen och sa till Danne att det var dags att ringa förlossning för Busen är nog på väg.... Danne lyste upp som en sol och började genast klä Cornelia med ett stort leende.

Jag ringde förlossning och fick prata med en jättetrevlig kvinna som förstod att det var på G så hon sa luygnt och snällt att i och med att vi ska lämna barn hos barnvakt så var de ju lika bra att komma direkt när vi kunde. Men tänk på att köra försiktigt och någorlunda lagligt med ett skratt.

Jag ringde min mamma och förberedde dom på att vi var på väg.
Vi klädde oss och packade in oss i bilen. Cornelia blev lite grinig för att hon inte fick leka, men vi lockade med att vi skulle till mormor och morfar och då lugnade hon ner sig.

Då mamma och pappa bor på väg till sjukhuset blev detta kanonbra för det var bara att stanna till, droppa av de väskor samt Cornelia och säga hej då och åka vidare.

Kl 7.40 lades vi i CTG kurva då dom följde mina värkar som lugnat ner sig något, men det var rätt vanligt sa dom.
Men det kändes att det var på riktigt och när dom undersökte mig efter ca 3 minuter så var jag öppen 5 cm av 10!

Vi fick ett rum och jag tog en varm och lång dusch. Värkarna blev starkare och starkare och tätare och tätare. Dom frågade om bedövning, då dom sett att jag fick epidural med Cornelia frgade dom om intresset för det, Nej tack sa jag för det tyckte jag inte alls om. Hjälpte inget på mig, men troligtvis för att jag fick den i sista minuten. 
Lustgas därimot vore himla trevligt att få lite senare sa jag dock till dom...

Efter min härliga dusch njöt jag av en Red bull och lade mig i sängen en stund. Funkade inte att ligga ner så Danne erbjöd sig att hämta en typ gåvagn för vuxna och den va ett bra stöd att hålla sig i.

Lades i ctg igen för att kolla hur bebisen mådde där inne och sedan stannade jag i sängen.

Lustgasen kom i gång men det kändes inget bra, illamående och yr och så smakade den äckligt så jag höll mig i från den helt och hållet och jisses vilken upplevelse jag var med om...


Kl 10.02 spräckte dom hinnan som ej gått sönder... gjorde ju inte det med Cornelia heller så jag antar att dom är sega *ler* Kl 10.13 satte mina krystvärkar igång ordentligt och kl 10.33 föddes lilla Nathalie Astrid Jane och lades genast upp på mitt bröst. 

Att få vara med om en så snabb och smidig förlossning hade jag aldrig kunnat drömma om. Men ont gör det ju givetvis, men den otroliga smärta du känner försvinner så snart barnet landat på ditt bröst.

Då jag förlorade rätt mycket blod valde vi som sagt att stanna kvar över natt, och tanken var att Danne skulle åkt hem till mina föräldrar och myst med Cornelia och även sovit hos dom, men det blev lite för tyst och ensamt på bb så när Danne, Cornelia, Mamma, Pappa, Patrik och Lisa (min bror och min svägerska) samt Lilljana och Peter (min faster o farbror) kom på besök berättade Danne att han planerat att stanna kvar med mig och Nathalie om bb gick med på det förstårs. Men det var inga problem alls så där låg vi 3 och myste.

Åkte hem efter att fått godkänt av barnläkaren på söndag förmiddag så runt 11 var vi hemma hos mamma och pappa och mötte Cornelia. Nu var familjen samlad....


Detta var sista inlägget i kategorin Gravid... känns skönt att inte ha magen i vägen hela tiden, men jag har lite att joba bort. Inte konstigt eftersom den var rätt gigantisk på slutet, men inte så kul att höra pikar om den... Men men. De e de ju värt!!!  Nu har jag två underbart vackra och snälla flickor. Jag och min älskade Daniel!!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Nu får du se till o ändra headern me så ni är 4 i familjen på riktigt ;)

2009-09-06 @ 18:36:14
Postat av: Brossan

O de va ja som skrev det men namnet försvann. Så det inte uppstår förvirring.

2009-09-06 @ 18:37:55
Postat av: Ann-sofie

Härligt att läsa om en bra förlossning! Folk tror att de kan säga vad som helst om bebismagar och gärna ta på magen utan att fråga om lov. Grattis igen!!

2009-09-06 @ 18:47:02
URL: http://annsofie83.blogg.se/
Postat av: Helena

Gud vilken drömförlossning, vilken kämpe du är gumman. Jag antar att ni alla 4 njuter utav alla underbara dagar tillsammans hela familjen. Sköt om er och ta vara på er!!

2009-09-06 @ 18:48:06
URL: http://mammaheladan.blogg.se/
Postat av: Johanna och Stina

Underbart! Får tårar i ögonen!!

2009-09-06 @ 18:53:09
URL: http://minisdagbok.blogg.se/
Postat av: Malin Kungshammar

Du kan tro att jag längtar ÄNNU mer efter en egen liten trollunge nu!! Skönt att det gick så pass "fort o lätt"!! Inte för att jag tror att det är en dans på rosor att föda barn, men... ;-) Nu är det bara sniffet från lilla Nathalie jag saknar!! Haha!! Hoppas att vi ses SNART!!!

KRAMAR!!

// Malin

Henke hälsar oxå!! ;-)

2009-09-06 @ 19:02:36
URL: http://www.nogg.se/MalinKungshammar
Postat av: Hella

Härligt att allting gick bra och grattis igen!!!

:D



2009-09-06 @ 19:19:52
URL: http://kezia.bloggagratis.se
Postat av: Jossan

Vilken fin förlossning du fick, så härligt att läsa! Visst är det smärtan värt när man har älsklingen på sitt bröst, då försvinner hela världen och allt stannar upp! Kram på er!

2009-09-06 @ 19:28:11
URL: http://tiistla.blogg.se/
Postat av: Jessica & Alva

Eftersom man själv är "lite" känslig så sitter även jag med tårar i ögonen!! Underbart! Njut på!!!

2009-09-06 @ 19:42:25
Postat av: virre

så härligt...skönt att det gick så fort och att allt va bra med er...fick allt en liten tår i ögonvrån när jag läste...kram

2009-09-06 @ 22:56:34
URL: http://lejonheart.blogspot.com
Postat av: Sofia

Jättegrattis till er alla fyra!

Sofia med Edwin ocg Gustav (Mias granne ;-))

2009-09-07 @ 22:00:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback