Vårdcentralen....

Cornelias mage har efter Egypten inte varit helt i form....
hon kräks lätt i vanliga fall och så är fallet nu med, men maten smälter inte så fort i magen just nu. Det vet jag visserligen inte om det har till saken att göra, men läkaren ringde igår och berättade att dom hittat nått i Cornelias prov som jag lämnade in förra tisdagen....

Berättade då att hon fått nästan 40 graders feber och en väldig hosta, igentligen mest bara för att han ska ta mig på allvar för något står inte rätt till i vår lilla Cornelias kropp....

Aja, vi fick en tid till idag då.

Fick veta lite om det där hon har i magen:


Yersinia - Patientinformation

Smittskyddsläkarnas smittskyddsblad.

Vad är Yersiniainfektion?

Du har blivit smittad med bakterien Yersinia. Denna bakterie finns bla hos djur som gris, hund och katt. Hos människa ger bakterien symptom som diarré och magsmärtor. Vuxna kan även få ledbesvär eller hudutslag, ibland som enda symptom. Symptomen går i regel över inom någon vecka, men smittämnet kan finnas kvar i tarmen ytterligare flera veckor. I regel är sjukdomen självläkande.

Hur blir man smittad?

Kunskapen om smittvägarna är ofullständig, men troligen smittas man via något man ätit eller druckit. Särskilt stor är risken om man äter rått eller otillräckligt upphettat kött. Fläskkött anses oftare vara förorenat med yersiniabakterier. Eftersom bakterien växer till vid kylskåpstemperatur kan förorenad mat som förvarats längre tid i kylskåp utgöra en risk. Bakterien avdödas när födan upphettas.
Bakterien finns i tarmen

Yersiniainfektion uppträder oftast som spridda enstaka fall. Då du har diarré finns en viss liten risk för att du sprider smittan på grund av att fler bakterier utsöndras. Genom att hålla god hand- och toaletthygien minskar risken för att överföra smittan.

Arbetar du inom vård / omsorg eller med livsmedel är det särskilt viktigt att stanna hemma tills diarréerna upphört och avföringen är normal. Detsamma gäller barn på daghem / förskola.

Arbetar du med oförpackade livsmedel är du enligt livsmedelslagen skyldig att meddela din arbetsledare om din smitta.
För att förhindra att andra smittas bör du göra följande:

* Arbeta inte när du har diarré.
* Tvätta händerna efter toalettbesök.
* Använd egen tvål, gärna flytande, och egen handduk.
* Om ditt blöjbarn är smittat, paketera använd blöja i plastpåse. Denna kastas bland vanligt hushållsavfall. Rengör skötbordet och tvätta händerna noga efter blöjbyte.
____________________________________________________

Detta visste han inte om det kom från egypten, men vi fick ju vissa symptom ca 10 dagar efter att vi kom hem, så helt omöjligt är det ju inte.

Men så ville han lyssna lite på henne och titta i öron o hals.... Ungen har Lunginflammation också!!!
Jisses vad depp jag kände mig... och samtidigt vääääldigt tacksam för att det var läkaren som ringde och ville ha in oss.... kunde det blivit bättre tajming eller vad?!!

Ni behöver inte vara rädda för oss....  blöjbytena tar jag hand om o jag har ju klarat mig bra hittills.... Handdesinfektion!! =)

Och hemma från förskolan blir hon resten av veckan för jisses vilken trött tjej jag har här hemma.... Helt färdig om eftermiddagarna, kvällarna.


Penicillin i 7 dagar, 3 gånger om dagen så ska iallafall lunginflammationen vara borta.... hoppas magbacillen hänger med ut ur kroppen med nu så vi får tillbaka vår pigga o glada Cornelia!
Men nu e de mys o kurering som gäller här hemma.

Ta hand om er!!


Avslutar med en go bild från aug 08

Kommentarer
Postat av: Jossan

Men oj, vilken tur att läkaren ringde in er! Hoppas hon kryar på sig snabbt! Kramar

2010-03-24 @ 06:58:57
URL: http://tiistla.blogg.se/
Postat av: Johanna

Krya på sig kram till Cornelia!!!

2010-03-24 @ 10:38:41
Postat av: Anna

Stackars liten !!

Sänder en stor kram till Er :)

2010-03-24 @ 16:43:24
URL: http://petres.blogg.se/
Postat av: Elin (Emilia och simons mamma)

Hej!

Brukar kika in här ibland och kände mig tvungen att kommentera.Jag drabbades av en yersinia infektion i somras som sedan slutade i att jag fick diagnosen artit reumatism.Det var en väldigt jobbig period.Vill du veta mera så kan jag berätta om det.Jag är fortfarande sjukskriven och kämpar med min sjukdom med träning + medicinering.Men nu är ju cornelia liten och kan hantera det bättre än vuxna vad jag har förstått.Ville inte skrämma dig men bara berätta att jag med blev drabbad så ni är inte ensamma.Mina barn Simon & Emilia går på samma dagis som Cornelia.Och Simon går på samma avd.

Mina barn har konstant varit sjuka sedan oktober det går någon vecka sedan är dom sjuka igen i hög feber runt 40 grader varenda gång.Dom har haft halsfluss till och ifrån sedan oktober och än är det inte över vi har fått en tid i linköping imorgon ÄNTLIGEN för simon för ställnings tagande gällande halsmandlarna.Men ännu inget för Emilia.Vi har fått alla möjliga antibiotika kurer och blivit behandlade alla på en gång i familjen så det inte ska gå runt men dessvärre ingen effekt bara kortsiktigt.vi har haft strul med vårdcentralen det gäller och träffa rätt folk som vill hjälpa har vi märkt.Ibland blir man bara ignorerad.Vi känner oss rätt så maktlösa.Man vill ju att barnen ska må bra.Och det har hållit på allt för länge tycker jag.Just nu är simon hemma med hög feber världens hosta som var lunginflammation och öroniflammation och den där förbaskade halsflussen igen den finns där och spökar hela tiden.Hostan och febern samt lunginflammationen kanske är samma som cornelia har och kommer troligtvis från dagis.I alla fall mina barn tycks vara så nedsatta att så fort dom sätter in näsan på dagis så blir dom smittade av nåt.Och ändå har jag knappt kunnat haft dom någonstans för dom har behövt samla kraft mellan alla sjukdomar.Emilia och jag har nu halsfluss.Simon har på börjat behandling och vi får ikväll när sambon har hämtat ut.Men det är ju inte heller bra att trycka i sig pencillin.Ännu har ingen hjälpt heller snacka om otur vad gör man? Jag vet att man säger att barn är sjuka mycket när dom är små men det här tar ju priset.Hoppas Cornelia blir bättre./Elin mamma till Emilia & Simon

2010-03-24 @ 16:51:10
Postat av: Malin

Men LILLA PLUTTAN!!! :0( STACKARS!!! Jag tycker så synd om er allihop!! Hoppas bacillerna försvinner för gott nu!!

MASSA KRYA PÅ DIG KRAMAR till Cornelia o MASSA STYRKE KRAMAR till er andra!!!

//Malin

2010-03-24 @ 18:45:10
URL: http://www.nogg.se/MalinKungshammar
Postat av: Linda

Stackars! Hoppas hon blir bra snart! /Linda

2010-03-24 @ 20:27:29
URL: http://miliannova.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback