Den som spar han har...



Sen har jag kollat vidare och hittat en intervju av reumatikertidningen, dessvärre utan bild så orkar ni läsa så lägger jag in texten här:
_________________________________

Populär Palombo leder vattengymnastik

Reumatikerföreningen Norrköping erbjuder många aktiviteter för dess 1300 medlemmar. 3 grupper deltar i t.ex. styrketräning, men det är ändock vattengymnastiken som drar till sig de flesta intresserade. 23 badgrupper leds av 21 ledare, och totalt deltar 385 medlemmar. Tre olika bassänger används. Terminsavgiften är 250 kr.

En av vattengymnastikledarna är Viktoria Palombo. Hennes anknytning till Reumatikerföreningen är via hennes mamma, som är medlem. Den grupp hon har hand om, träffas måndagkvällarna kl 20.00. En tid som passar många yrkesarbetande.

- Mamma har fibromyalgi, och deltar på vattengymnastiken sedan tidigare. Den gruppen hon var med i, riskerade att stå utan ledare, och på det viset hamnade jag här, säger Viktoria.

Viktoria är 20 år, arbetar deltid som telefonförsäljare, och att stötta Reumatikerföreningen på det här viset helt ideellt, tycker hon är OK. Hon får resersättning och vissa träningskläder av föreningen. Rörelseprogrammet har hon satt ihop själv till musik hon gillar.

- Jag har nyligen åtagit mig det här uppdraget, och inte hunnit lära mig så mycket, men jag har fått lära mig grundrörelserna som bör vara med. Jag ska få gå en längre utbildning senare, där även livräddning ingår.

Hon tycker det är hur kul som helst att stå vid bassängkanten och instruera deltagarna. På köpet får hon en bra kondition. Det är svettigt, varmt i luften, och hög luftfuktighet. Det är blandade diagnoser i hennes grupp.

- Jag vet inte så mycket om reumatiska sjukdomar, mer än det som mamma berättat om sin egen sjukdom. Lite grand tänker man ju på om det kan vara ärftligt, säger Viktoria.

Viktoria är populär. Hon är seriös, fuskar inte, och det märks också där hon står vid bassängkanten. Det är ingen loj tjej som lite halvhjärtat leder en grupp reumatiker. Hon tar i rejält både med kroppen och med rösten, och tar sin uppgift på allvar. Hennes blick glider hela tiden över de badande, för att se hur det går. Ryggen är rak, och hon utför själv alla rörelser fullt ut, för att visa hur det ska gå till.

- Jag testade först några gånger med att leda gruppen, för att se vad jag och de badande tyckte om det. Lite rädd för att gör bort mig är jag nog, eftersom jag inte kan så mycket än, men att det var så här skojigt, det hade jag inte en aning om. Jag trivs med det.            Greta Thorén


_________________________________________

Hahaha ,  nu kan jag inte sluta kolla bara för att....

Hittade ett mail till som kom samma sommar som vi fick Cornelia:

_________________________________________

"Det var knappt kännbart – men jättestort"
NAMN: Viktoria Palombo och Daniel
ÅLDER: 24 respektive 28 år
YRKE: Viktoria är fotoassistent, Daniel försäljare på Systembolaget
FAMILJ: Varandra och katterna XX
BOR: Norrköping
ÄR I VECKA: 38

När kände du Viktoria första sparken?
– Det var tidigt, i vecka 14. Det var bara en annorlunda, kurrande känsla. Jag har alltid haft en kurrande mage, men den här gången var det verkligen annorlunda. Jag sa till Danne direkt att nu måste det vara en bebis som sprattlar.
– Jag blev ju så besviken för att jag inte kände något då!, säger Daniel. Jag kände först två månader senare. Så varje gång hon satt där och mös var det lite jobbigt. Jag förbjöd nästan Viktoria att säga när det sparkade till slut...
Sedan då, när du väl kände också?
– Då var det som ett litet, litet "ping". Knappt kännbart med det var ju jättestort!
Märker ni att bebisen har vakenvanor?
– Ja, morgon middag och sen kväll. Till frukost när jag dricker kaffe blir det livat! Vet inte om det är för att bebisen gillar det eller hatar kaffe, skrattar Viktoria och fortsätter:
– Nu är bebisen stark som bara den! Jag har faktiskt vaknat av att den sparkat.
– Fast nu var det länge sedan något stack ut så där ordentligt, säger Daniel.
Brukar ni buffa tillbaka då?
– Jag ligger och retas – knackar tre gånger och då svarar bebisen på direkten med en duns. Sedan brukar jag kolla med Viktoria varje dag: Har du känt av bebisen i dag?
Hur har graviditeten varit annars?
– Jättebra måste jag säga, jag har fått ont i ryggen men fick avslag på min ansökan om havandeskapspenning. Då bestämde jag mig för att det måste bara gå i alla fall, så nu jobbar jag min sista vecka.
– Jag har gett skengraviditeten ett ansikte, skrattar Daniel. Jag har gått upp elva kilo – nästan lika mycket som Viktoria. Det kan inte bara vara ölen... Det kanske hänger ihop med att jag lever mig in i det här så mycket. Jag har fått svullna fötter också. Till och med katterna hemma beter sig konstigt. Den lilla kattungen – en kastrerad hankatt – har börjat bära omkring på en hopknuten plastpåse som absolut ingen får röra!
Vad har varit mest spännande hittills?
– Första ultraljudet. Jag fick en blödning och trodde att det var kört. Då gjorde vi ett tidigt ultraljud och kunde se "bäsen" sprattla omkring därinne. Båda två började gråta. Det var overkligt, säger Viktoria.
– Men också kvällarna, när jag ligger framför dig i soffan och kan känna hur bebisen sparkar mot min rygg, säger Daniel.
/
Yasemin Bayramoglu
Redaktör för Föräldrar & barn Att vara Gravid


Kommentarer
Postat av: Minna

tack så mycket :D

hehe övning ger färdighet, det tog lång tid för mig innan jag blev bra med, men så länge du lägger tid på det i början så kommer det nog bli super bra tillslut. lättast är ju att börja med olika nyanser av brun och fortsätta där i från :) om du vill så kan jag visa hur jag brukar göra, steg för steg i bilder :)

ha en bra dag!

2011-01-20 @ 17:50:39
URL: http://kindaloveyou.wordpress.com
Postat av: Josefin -Happy Days-

Roligt att du delat med dig av urklippen, var lite oväntat o läsa om dig som instruktör för vattengympa, det visste jag inte. :-)



Tack för komplimangen! Jag tror visst du skulle passa i stuprör, det kanske bara är ovanan? Men nu så tycker jag det är så många olika modeller som finns, kul att modet är brett.



Kram o ha en fin kväll!

2011-01-20 @ 19:06:05
URL: http://landhagen.blogg.se/happydays/
Postat av: Josefin -Happy Days-

Det var ju synd att det lades ned, det verkade som ni hade roligt iaf o det var ju en god gärning av dig med. :-)



Jo det stämmer att Meja är lockig, det kommer fram mer nu när håret är längre. Sonen hade också babylockar precis som jag när jag var liten. Men lillans lockar kommer med all sannolikhet att växa bort vid 3-års åldern eller så, som de gjorde för mig o sonen. Det är lite synd, för jag älskar de där lockarna, precis som jag gjorde med sonens. ;-)



2011-01-20 @ 20:36:31
URL: http://landhagen.blogg.se/happydays/
Postat av: Micke Skribent

besök den nya bloggen om moderna sjukdomar genom att klicka på mitt namn

2011-06-13 @ 16:16:37
URL: http://gluten-celiaki.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback