17 mars

Kunde inte sova bra inatt heller. Men vaknade ändå pigg kl 6 o kände att brösten va fyllda. 

Underbart. 
Men jag kände genast att varför sitta på bb två trappor upp o pumpa när jag faktiskt hinner ner o sitta o pumpa där o samtidigt passa på att klappa o titta lite... Sagt o gjort. Gjorde mig redo o gick. Frågade personal när dom skulle gå ronden då tanken va att bli utskriven. 
Ca 7.45

Ca 55+60 pumpade jag ut o de tänker en hel måltid för de små nu så snart kan jag försörja dom helt med min mjölk o skippa surrogatmjölken. Lövly. 

Fick även reda på att vi kunde få ett familjerum på neo nu om vi ville. Blir de fullt o de andra behövs mer för sina barn eller om dom är från andra städer så kanske vi får åka hem ett tag, men nu får vi sova här. Närmre barnen på nått sätt trots att de e samma avstånd, och det är gratis... Nu har vi möjlighet att sova tillsammans igen!! För att betala 250kr per dygn exkl mat är ju inte hållbart för oss. O så mitt dygn 100kr inkl mat... Men nu är de bara maten vi äter vi får fixa själva 


Gick upp o satte mig i sängen tills bm kom o gick ronden o fråga hur jag mådde. Nu vill jag inte ligga på bb längre sa jag. Ok sa dom. 

Gick ut o åt frukost med våra nya bekanta H o C samt en kvinna med tvillingar födda två dagar efter våra. 

Mathias kom lite senare idag o jag hade lite nyheter åt honom. 

Dels det faktum att Jennifer inte längre behövde sola längre!! Så härligt. Hon förbränner för mycket energi o kraft på att ligga utan stöd eller inlindad. Det är väldigt vanligt att prematur barn är rätt ryckiga o ligger o viftar massor med armar o ben om dom inte har nått om sig. Så här ligger Jennifer efter att dom bäddat om; 



Då kan dom inte vifta lika mycket. För Jennifer hade tappat ännu 15 gram idag.  Men nu har hon fått en extra spruta o blivit mer ombonat i hennes kuvös.

Satt o gosa länge med henne o så kom Mathias o gosa med sebastian o strax därefter Johanna. 

Jag tyckte de va lägligt att hon kom när hon kom för de va dags för kissepaus för min del. Så vi bytte plats o hon fick sätta sig o gosa. 

Då ringde dom från bb o sa att läkaren ville träffa mig innan utskrivning. 
Sagt o gjort. 

Upp till bb o vänta in läkaren o de va en läkare som vi träffade när vi låg inne första veckan. O han va rätt övertygad om att dom skulle komma o via snitt. 
50% rätt hade han ju bara. 

Han va nöjd med mitt mående o sa att jag va fri för hemgång. Underbart!!! 
Hemgång för oss betyder ju dock inte hem HEM , utan till neo... :/
Men ändå. Inga mer bebisar i plastbyttor där jag yrar ikring med en bröstpump o en ständigt uppkavlad ärm som annars skulle gömma mitt "bevis" på att jag hör hemma på bb för jag har också fått barn... Jag får bara inte ha dom hos mig på bb. Därav lyser mina TVÅ armband med barnens nr samt ETT armband som visar att jag är inlagd. 

Sa adjö till våra nya bekantskaper efter lite fb prat o vänförfrågningar. 

Gick ner till neo igen där Mathias o Johanna satt o sondmata barnen.

Satte mig med min nya gula vän... Boobiepump. 

Kommer få dras med den ett tag nu, men vill ju gärna få ordning på amningen. 


De blev dags för oss att äta lite med, så in med barnen i kuvös igen. Jennifer utan sol o Sebastian med sol. 

Mötte underbara Margareta som var en ängel då vi kom till förlossning den 28/2 o trodde att de va dags. 
Vi träffade denna ängel i två dagar o det kändes som vi känt varann i flera år. 

Kunde knappt slita oss från varann då vi hade så mycket o prata i kapp. 

Var tyvärr tvungen att säga adjö för lite lunch. Men gav henne en bamsekram o tackade för allt. 

När vi ätit färdigt o jag ställer bort min bricka o går mot kaffet får jag syn på ännu en ängel. Den underbart fina kvinna som även var vår barnmorska. Kunde inte fått någon bättre!! 

Så glad o tacksam för allt hon gjort o fått oss o känna. Även detta är en ängel som vi uppskattat hela resan o de talade jag om också. Även där kändes det som vi känt varann i många år. 
 
Bad om ursäkt att vi missade tvillinggrupper med. Hade ju för tusan sett fram imot det i flera veckor men nä. 
Vi födde ju barn så de krockade lite... 
Va tvugna att säga hej då o gav varann en bamsekram. Grät lite med... Som vanligt. 

Gick ut o mötte härliga Veronica som skrev ut oss från bb :) 
Kramas o tårar. 

Ner till neo o vänta in kurator då vi hade tid kl 14. Satt där en timma o de kändes kanon. Dom har det som rutin vid prematur då de oftast blir lite rörigt i början. 

Kl 15... Hm... Amningshjärnan är igång nu. Översättning: vimsighet, svamlighet
Och minnesförlust. Men det är så det är ett tag nu. 

Åkte vi o kolla hus då kanske... Nä de va 16.30... Men vi åkte iförsig hem så jag fick byta från mjukisbyxor till jeans! Inte haft jeans på 5 dar.. 

Mathias öppnade ett brev o de va dumt... Oj så dumt. Tjöt som ett barn i fem minuter. 

Våra underbara vänner från Sthlm hade skickat ett så otroligt fint gratulationskort o med otroligt fina ord så tårarna bara spruta. Jisses va hormonerna härjar nu. 

Bytte till slut om o så ut o kolla hus. Va fint men blir för dyrt. När ska vi hitta vårt hus undrar vi... 

Åkte till McDonalds innan vi åkte till neo igen. Fick nyckelkort till rummet som vi nu får bo i o fick låna en vagn för all packning man hunnit fixa på dessa dar. 

Hämta packning o upp på rummet. 

Satte oss sen på neo o myste massor med våra fina underbara barn. Det är ju så underbart o få sitta o gosa utan alla slangar o grejer. Nu har dom sonden kvar, o den kommer dom nog ha kvar rätt länge, o sen sensorerna för puls o syresättning o så. De e allt. De e två sladdar o en liten slang. Hanterbart. 

Efter flera timmar så gick vi upp till vårt rum o gjorde oss lite mer hemmastadda. 
Tog en lååång dusch med mina vanliga schampo o balsam så doften kändes som hemma o så fick jag ju ta bort plåstret som gömt snittet. Såg faktiskt väldigt fint ut. Blev lite chockad över hur mycket som kan hända på 5 dar. 

De besked vi fick idag; 
Jennifer slutar sola, Sebastian i morrn. 
När dom är färdigsolade blir dom förflyttade till gemensam säng. 
Hon ner 15 g o han upp 30 g. 
Han ammades en stund på kvällen o efter mycket bök o stök tog han höger boobie. 


Kommentarer
Postat av: johanna

Dina andra tjejer. Du har inte kvar dom eller? Bor dom heltid hos sin pappa istället? Å hur tänkte/resonera när du besluta att ni skulle säga hej då till dina tidigare barn å låta pappan få ensam vårdnad?

Svar: Klart jag har kvar mina stora barn, men jag kan ju inte dela på mig o jag vet ju att dom har det bra en extra vecks hos sin pappa o vi ses när vi kan. Dom va här i söndags tillexempel, men då dom är förkylda med så är det ju lite kämpigt.

Är de nått särskilt du vill få ut av din fråga? Skulle aldrig säga hej då o ge ifrån mig vårdnaden!! Älskar alla mina barn, men efter rådande omständigheter så är de så här vi får leva just nu.

O jag är liksom nyopererad o blev utskriven igår som först.

Känner jag dig?
Vickiz

2014-03-18 @ 12:04:49
Postat av: johanna

Nä läst din blogg några gånger. Va mest nyfiken hur man kommer fram till ett sånt beslut. Ursäkta om du tog illa upp

Svar: Är lite hormonstinn just nu så jag kan ha läst med "fel ögon"

Vickiz

2014-03-18 @ 14:03:59
Postat av: johanna

Fick känslan av att dom inte bodde kvar då du knappt nämt dem längre

Svar: Har ju hänt massor den senaste veckan men jag skrev väl att dom va här i söndags?
Vickiz

2014-03-18 @ 14:04:51
Postat av: Emma

Grattis till barnen!!! Fick en tår i ögat av ditt förra inlägg, sååå fint!! Berätta gärna lite mer om när de kom till världen? Känner dej inte men följt din bloggis länge, hittade dej via familjeliv för längesen....

Svar: Tack snälla du! Förlossningshistoria är under arbete :)
Vickiz

2014-03-18 @ 19:48:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback