Sjukstuga

i förra veckan va vi genomförkylda hela familjen så i torsdags var danne hemma med Cornelia och jag jobbade halvdag pga några visningar som inte gick att boka om. Men jag va hamma igen runt lunch och tog det väldigt lugnt både fredag lördag o söndag.... sen jobbade vi en vecka och allt flöt på rätt bra... fram till fredag då Cornelia va lite tröttare än vanligt men jag tänkte att det bara va om hon sovit oroligt för hon drömmer rätt mycket just nu märker vi...
Så jag åkte till dagis och vinkade till min älskade unge som glatt vinkade tillbaka och vände sig snabbtr om för att se va de andra barnen gjorde.... mysunge så duktig!
Jobbade hela fredagen och åkte i från jobbet runt 15.10 för att hämta pluttan... Hon va sig inte riktigt lik utan va lite gnällig och trött fastän fröknarna sa att hon sovit 2 (!!) timmar. Men vi hade bestämt med mamma och pappa att jag o cornelia skulle dit en stund på kvällen och jag tänkte att det säkert va tänderna som retades lite med henne..... hon har 4 st stooora kindtänder på väg och dom har bråkat i typ 3 veckor nu.

Men väl där va hon gnällig och trött så eftersom jag ännu inte lyckats sluta amma helt så fick hon snutta lite, och somnar som en stock och känns brännhet.

Vi blev inte långvariga hos mamma och pappa men hon fick sova färdigt iallafall så jag slapp bråka med henne.

När vi kom hem tog vi tempen och den visade typ 39 om jag inte minns fel.... men hon somnade och verkade inte medtagen direkt så vi gav henne ingen medicin utan lät kroppen göra sitt...
Så på lördagsmorgon verkade hon frisk och pigg så det va väl bara tänderna som sagt....

Men på kvällen blev hon jättedålig.... va uppe på 39,8 och då ringde vi sjukvårdsrådgivningen och dom hjälpte oss med hur man skulle göra och sa att det är viktigt att hon inte har för mycket på sig... helst bara blöja men jag har inte hjärta att låta min dotter ligga så bar med ett fönster öppet för man vet ju själv hur frusen man är med feber i kroppen ju!

Men hon låg i pyjamas intill mig så det gick bra. Och hon sov rätt bra ändå, men lite oroligt....
Så har det nu varit de 4 dagar som varit.... morgon och förmiddag är hon pigg o glad och runt 15- tiden blir hon varm och sen varmare och varmare..... Nu innan vi gav henne en alvedon hade hon 39,8 igen!

På sjukvårdsrådgivningen sa dom att det troligtvis är 3dagarfeber... men dag 4 då??? Finns det 4dagarsfeber med eller ska jag ringa bvc imorrn och be om en tid???!


Så svårt när det är första barnet och första rejäla feberomgången liksom....

Tack o lov för dig Johanna! och tack o lov för 1177! *ler*

Nä, nu ska jag ut och mysa med varma tjejen i soffan.
Ta hand om er! Puss & Kram

Kommentarer
Postat av: Sofia

Jag ringer 1177 mycket, tycker det funkar jättebra. Klä av henne helt, bara i blöja, och stäng fönstret istället. Små barn får ju ofta hög feber utan direkt orsak, men visst är det otäckt. Krya på er! Kram från oss

2008-09-23 @ 11:00:51
URL: http://edomopedosmorsa.blogg.se/
Postat av: Lottiz

Det är säkert någon släng av influensa hon åkt på om inga prickar kommit ännu. Klä av henne till bara blöjan, det är nog värre att du inte gör det. Små barn är inte som vi vuxna, deras reglering av temperaturen är inte färdig utvecklad. Verkar hon huttra lägg på en filt istället tillfälligt, huttring betyder att febern är på väg upp igen och svettning att den är på väg ner. Gör hon inget ligger den stabilt. Se till att hon får ordentligt med vätska i sig också, det går åt extra vätska i kroppen av febern. Sen är ju inte febern i sig någon sjukdom, utan ett symtom på att kroppens försvar är aktiverat och försvaret arbetar bättre när temperaturen är lite högre, är den för hög tycker jag dock du ska ge alvedon, jag brukar ge mina barn vid 39.5. Barn har annars högre temperaturer en vi vuxna så det går inte riktigt o jämföra där heller.

Sen om du inte varit i kontakt med läkare och febern hållt i sig till imorgon med tycker jag du kan ringa VC och tala om att febern hållt i sig så länge. Ibland brukar de vilja kika då för o utesluta öroninflammation t ex. Kan dock tillägga att Noel haft feber i över en vecka, men det har gett sig med tiden utan medicin, men det har hänt att vi varit en gång på VC och då har det inte varit något, sen har vi kommit tillbaka några dagar senare och då har han öroninflammation.

Undrar du över något är det bara du frågar. Förstår du är orolig, blir man även efter tredje barnet med och fast man snart är sjuksköterska så tappar man all kunskap när det gäller sina egna.

Krya på sig kram

2008-09-23 @ 19:19:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback