Dagiskorten...

Ni som har mig på  facebook vet ju redan vad detta handlar om... men för er andra....
bör kanske lägga till då att jag jobbat som skolfotograf i 4 säsonger....

Gruppbilden tog den 23 september och porträtten togs den 25 oktober... vad jag har förstått på personalen så var det samma tjej som tog prt som grb....

Var inne på internet och bokade vilka paket jag ville ha och då fanns även grb med.... tänkte inte mer på detta utan dagarna rullade på....

Fick en knepig känsla av att meddelandet om att Nathalie's porträttbild inte gick fram till labbet och drog för säkerhets skull i väg ett mail i förra veckan.

Det var redan försent för ändring för det var redan på väg till oss... men det var ingen fara för det är bara att skriva REKLAMTION med stora bokstäver på kuvertet och sen att jag skriver vad som blivit fel... Fine tänkte jag de spelar väl ingen roll, huvudsaken är väl att man har dom till jul om nån vill ha det i paket liksom....

Fick i onsdags hem fotografierna.....

Galet!!!! Helt j*vla otroligt så dåliga bilder!!

Nathalie's prt - Glömt att beskära som jag bad fotografen att fixa. Min hand finns liksom med på kortet!!! Vilken fotograf (som själv inte tänkt fixa sina egna bilder) fotograferar så förälderns hand kommer mer?!?! Massa luft och Nathalie ser ju 10 gånger mindre ut än vad hon är....


Nathalie's grb - 4 ungar har näven in i mun och en 5:e kliar sig på örat?!?!

Cornelia's grb - 4 ungar tittar bort, 1 personal tittar bort och en grabb gör en min.....


Detta kommer jag inte godta som bilder.... Faktiskt inte! Kommer prata runt med fler föräldrar ang detta för jag vill att dom kollar om det finns bättre eller också får dom komma ut igen o fota om det!


Ringde kundtjänst o efter 10 minuter i kö (startade med köplats 10?!?!) så kom jag till en bra tjej som tyvärr inte kunde hjälpa mig därifrån hon satt men hon hade förståelse för varför jag ringde. Blir kopplad till produktion eller reklamation (hörde faktiskt inte) och hamnar hos nån tant som vantrivdes med sitt jobb för hon skulle inte ha med folk att göra alls.... Vresig o gnällig.

Jag är inte den person som blir arg i telefon, men hon dumförklarade mig helt enkelt och sa att dom Inte kunde skicka ut en annan ny gruppbild bara till mig, då måste ju alla få det.
Ehhh.... Ja.... det säger väl sig självt att jag mer eller mindre pratade för alla.... men visst, vill hon i stället ta 20 samtal från andra föräldrar med samma j*vla problem så fine....


Hon menade på att det inte är privatpersoners uppgift utan förskolan o distriktet.... Skitsnack!!! Det är väl jag som privatperson som betalar eller?! O aldrig att jag betalar 180 spänn för två pissdåliga bilder!

Hon hade ingen förståelse utan menade på att jag skulle prata med förkolan.... Jag orkade inte dividera med kärringen för hon skulle inte ändrat sig ändå. Så jag ringde förskolan och pratade med vår underbara M-L hos Cornelia..... En jättehärlig tjej som höll med mig tilll fullo. Det visade sig att dom var lite missnöjda med förra årets bild också, men ingen annan hade väl sagt nått direkt så dom lät det vara, men i år är det fler som reagerat så hon skulle avvakta tills dom får bilden/bilderna och sen är det i gång för vi kommer inte ge oss utan en annan bild.



Shit va taggad jag är.... lite jobbigt dock för det företag som fotograferat är ju det företag jag gjorde min första skolfotosäsong på.... men det är som det är..... Och i o med att jag faktiskt varit skolfotograf så vet jag ju att det inte är okej med dessa missar.

Men fotografen hade inte lekt nånting bakom kameran.... Jag menar 3-5 åringar kan det räcka med att säga bajs till så skrattar 15 av 20... gör du pruttljud med så skrattar 19 av 20 oo hur svårt är det att bjuda lite på sig själv.... vissa gånger va man helt svett när man va klar, men det är ju så värt det!

Massa ord så här sent på kvällen.... inte bra inte bra... massa felstavningar då förstårs.... eller slarv snarare....

kul om nån av er orkat läst hela texten... ;)


Trevlig helg på Er!!


Kommentarer
Postat av: Anonym

Undra om det va samma fotograf som va på hemgården förra året. Skit dålig med barn och många som blev missnöjda. Du får fråga om du får ta bilderna själv. Sov gott

2010-11-05 @ 23:52:14
Postat av: Mia

OH! Heja dig, jag skulle oxå blivit vansinnig! Jag tyckte att våra bilder blev OK men med taskigt ljus o dålig komposition (stavning?) i porträttbilden, stina står helt snett vriden "fel håll" från kameran så jag fick beskära lite själv.... Bra att du inte ger dig! Man ska inte bara o betla o se glad ut om man inte är nöjd.....Ska bli kul o höra fortsättningen på de här... KRAM

2010-11-06 @ 07:00:52
URL: http://frusamuelsson.blogg.se/
Postat av: Mia

OH! Heja dig, jag skulle oxå blivit vansinnig! Jag tyckte att våra bilder blev OK men med taskigt ljus o dålig komposition (stavning?) i porträttbilden, stina står helt snett vriden "fel håll" från kameran så jag fick beskära lite själv.... Bra att du inte ger dig! Man ska inte bara o betla o se glad ut om man inte är nöjd.....Ska bli kul o höra fortsättningen på de här... KRAM

2010-11-06 @ 07:01:18
URL: http://frusamuelsson.blogg.se/
Postat av: Josefin -Happy Days-

På min sons skolfotoporträtt så var det en smutsfläck på kortet precis bredvid ansiktet pga skitig kameralins, det kändes jävligt trist!! Kan mna inte göra rent kameran innan man fotar alla barnen? hur många föräldrar fick inte hem skitiga kort nu kan man undra? Kanske bara jag som reagerar starkt på det för att jag fotar själv, men det kändes inte ok.



Vet ett år då jag själv var fotad i skolan så hade det blivit en fläck på negativet just på mina kort, en pytteliten svarat som knappt syntes. Men pga denna lilla lilla fläck så ville inte företaget skicka mig bilderna för att de ansåg att det inte var ok. Tycker att det är konstigt att de tycker en större fläck är mer ok? Hur roligt är det o titta på ett kort där blicken bara dras till fläcken bredvid?



Nu ville jag inte ha bilderna oavsett fläcken eller ej då han såg sur ut för han ville göra sig tuff som han berättade för mig i efterhand. Men en skicklig fotograf skulle sett till att han skrattade i alla fall då. Men jag struntade i att klaga, skulle nog inte beställt korten även om han var glad, tycker helt enkelt inte att skolkorten är tilltalande med den trista bakgrund som alltid används, de känns så opersonliga o jag hänger inte upp dem på väggen i alla fall. satsar på o fota själv istället.



Trist att det är fler som inte blir nöjda, vet ju att många föräldrar faktiskt ser fram emot bilderna...



Kram o trevlig helg!

2010-11-06 @ 07:43:06
URL: http://landhagen.blogg.se/happydays
Postat av: Fröken M

Gud va tråkigt ! Jag jobbade oxå som skolfotograf förra hösten innan viggo kom, och att leka bakom kameran så man får barnens uppmärksamhet betyder verkligen allt ! Man skickar helt enkelt inte en bild där flertalet barn blundar eller gör miner till labbet - punkt !

'Stå på dig och hoppas det löser sig !

2010-11-06 @ 07:54:31
URL: http://frokenmela.se
Postat av: Fröken M

Gud va tråkigt ! Jag jobbade oxå som skolfotograf förra hösten innan viggo kom, och att leka bakom kameran så man får barnens uppmärksamhet betyder verkligen allt ! Man skickar helt enkelt inte en bild där flertalet barn blundar eller gör miner till labbet - punkt !

'Stå på dig och hoppas det löser sig !

2010-11-06 @ 07:55:18
URL: http://frokenmela.se
Postat av: My

Gud vad tråkigt!

Hoppas det löser sig till det bättre. Kram

2010-11-06 @ 09:20:46
URL: http://mysan207.blogg.se/
Postat av: Emma Svensson

Usch va trist!!! Jag tycker att de där dagis å skolkorten är sådär, man får ta det för va det är liksom...inga högkvalitativa bilder! Men nu har jag hört att Studio Bus börjat fota även så, så det hoppas jag kunna övertala mina barns skola och förskola om till nästa gång!



Nu va jag hyfsat nöjd med skolbilderna från iår MEN jag minns en gång då jag var riktigt sur, besviken och arg - det måste ha varit hösten 2006 tror jag, Linus gick iaf på Solrosen i Norrköping och de tog gruppbilderna ute, jag va inte med men när jag fick hem bilden höll jag på att få slaget!!



För det va precis så som du beskriver era bilder!! Linus som alltid varit lätt att fota vände förmodligen på huvudet i precis samma ögonblick som fotot togs för han är precis suddig å huvudet är i profil - skittrist att ha ju!!!!



Jag ringde å gnällde men nja det gav ju inget vidare resultat annat än en ursäkt och att de skulle säga till fotografen...Hmmm det hjälpte ju fasen inte mig!!!



Så jag förstår att du är arg, sur och besviken för det va jag oxå!!! Å visst att man kan fota sina barn någon annanstans eller själv men den där gruppbilden kan man ju liksom inte få till själv och just den tycker jag är ett himla kul minne att ha från skol-och dagistid!! Jag har ju själv kvar mina och tittar på med mina barn ibland, vilket ju de tycker är superkul!!



Usch hoppas det löser sig,kram!

2010-11-06 @ 20:24:08
URL: http://linusludde.blogg.se/
Postat av: Viktoria

Å vilken härlig respons! Gör mig mer säker på att jag gör rätt....



Kommer svara på ev frågor i era bloggar, men nu är de soffan ler

Trevlig lördagskväll!

2010-11-06 @ 21:49:18
URL: http://vickiz.blogg.se/
Postat av: Angelica

hej,

Tack så hemskt mycket för den fina kommentaren :)



Jodå, det funkar bra att fixa håret själv, nästan bättre än hos frisören faktiskt..

Men dom första dagarna är det lite svårt, innan håret liksom växer till sig lite lite :D



Nej det är typiskt när man inte får till det alltså. man kan ju bli galen för mindre :D

Vilken mysig blogg du verkar ha förresten!



Hoppas du haft en mysig dag!

Trevlighelg! :D

2010-11-06 @ 22:28:07
URL: http://angiiesblogg.blogg.se/
Postat av: Malin

Du ska ABSOLUT inte ge dig!!! Dra ihop namn på andra föräldrar som oxå är missnöjda så har du ju ännu mer "kött" på benen!!!

You GOOOOOOOO girl!!! ;0)

KRAM!!

//Malin

2010-11-06 @ 22:37:42
URL: http://www.nogg.se/MalinKungshammar
Postat av: Peter B

Jag läste hela....eller skummade iaf. ; )

och jag fick ändå inte reda på vilket företag det var juh!!

2010-11-07 @ 15:03:38
Postat av: Mli

Ja har inte sett bilderna, men ja vet iaf att Isabel har handen i munnen på några kort hon tog så ja hoppas dom väljer ut en bild utan hand-i-mun.

Ja va ju med när stjärnan fotades och jag och nån förälder till stod och sjöng, satte barnen till rätta och fjantade oss för att få en del barn att le. Fotografen SÖG!

Som du säger, de är vi föräldrar som betalar och vi ska få de vi vill ha. PUSS

2010-11-07 @ 19:45:57
URL: http://montanadahlberg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback